Projekt Halvön

Ett av årets projekt är Halvön. Jag kallar landtungan som sticker ut utanför staketet för just Halvön. Just nu ser det för sorgligt ut. Bara ogräs, åkerfräken, gräs och tistlar. Jag ska täcka hela området med tidningar och markväv runt alla de växter jag ska plantera. Över markväven tänker jag ha singel som täckmaterial. Som jag har funderat kring vilka växter jag ska ha och hur det ska se ut.


Idag har jag varit hemma med F eftersom han är sjuk, en riktig dunderförkylning. Han ligger bara helt still på soffan med hög feber och tittar på tv. Två år och orkar inte röra en fena, inte likt honom. Jag sitter på soffan bredvid och passar på att skissa på sommarens projekt. Så nu har jag gjort en liten översiktsskiss över halvön. Jag vet inte om det kommer att bli exakt så här men på ett ungefär.


Tre stycken Prunus Accolade måste jag ha efter att ha sett dom blomma i Kungsan. Sen vill jag ha något som växer runt fötterna på dem men jag vet inte än vad än, kanske något vintergrönt. 


Jag har försökt skriva in vad sjoken innehåller och ser att jag helt har missat rabattkanten med lavendel. Hela Halvön ska gå i rosa, lila/blå, silvertoner. Jag vill även få in gräs, inte för högt men några högre tuvor och en hel del små. Viktigt är att rådjuren inte gillar växterna eftersom de står helt utanför staketet. 



Vallmon blommar i juni och rudbeckian senare därför vill jag ha dom i samma grupp. Ullvide och kanske någon malört ger silverinslag. 

 
 

Här är fyra olika sorters salvia, Amethyst, Blauhugel, Caradonna och Ostfriesland. Jag vill ha olika nyanser i sjok, lite som Enköpings trädgårdar fast naturligtvis i en mindre skala.



Astilbe är en växt som jag förut inte tyckte om men nu har jag ändrat mig och gillar den skarpt. Vilka sorter jag vill ha vet jag inte, men de ska gå i samma färgtema. 


Jag blev inspirerad att rita en plan när jag såg hur Anna-Karin med bloggen Landet Krokus hade gjort. Nu när jag sitter med skissen på ett stort A3 papper inser jag att det är ett helt suveränt sätt att ha koll på vad jag ska leta efter. När jag surfar runt och ser något jag gillar skriver upp alla växten på pappret. När jag har samlat på mig en lista läser jag på och stryker de som inte passar in. Tänk så bra det är att läsa bloggar, tack för all inspiration ni glada bloggare! Kom gärna med feedback, bra som dålig. Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få.

Kommentarer

Det blir läckert! En riktig prärietunga! Det du ska ha koll på är astilbens behov av fukt... vanligtvis är de mer fuktkrävande än dina andra växter som du planerar för i planteringen. Jag menar inte att det inte skulle funka - du har säkert koll på detta! Något som skulle vara fint och kontrastera mot spirorna är martorn, klarar torka bra dessutom. Äsch, nu la jag mig i för mycket...

Kram

Kram
Hélena sa…
Nej, det är precis det jag vill, att du lägger dig i :-). Jag har läst om Astilbens behov av vatten och funderar mycket kring det, är inte helt klar i tanken än. Martorn åker in på A3 listan och ska studeras ingående. Tack för input!
Ha det bäst!
Kram Hélena
Marina sa…
Vilken seriös plan! Klart imponerad är jag. Färgkombinationen är fin tycker jag.
Astilbe har inte jag heller gillat men jag är på väg att ändra mig faktiskt. Det kan nog tänkas att det hamnar en planta eller tre här under kommande säsong faktiskt. Men jag tror att den är ganska törstig så jag får fundera över var den kan trivas.

Hoppas sonen kryar på sig.

Kram!
Vad roligt att sitta och planera och skissa! Så snyggt du gjort också, ser så överskådligt ut. Jag gillar din halvö, snyggt med sten. Nu blev jag inspirerad till att ta tag i att strukturera om min gavelrabatt.
Jag drömmer också om en Accolade:)).
Hoppas nu att din lille kille kryar på sig!
Kram Maria
samson sa…
läckra färger astilben tål torka bättre än man tror,det enda som jag är tveksam till är havtornen de är mycket snygga men tänk på att de sprider sej med rotskott så som bondsyrener gör
ha det så gott
maggna
Vilken fin skiss och när du pratar om rådjurssäkert så har du mig med! Är vallmo rådjurssäkra alltså? Bra i så fall eftersom jag gärna vill plantera sådana här hemma. Gillar dina färgkombinationer. Är mycket nyfiken på fortsättningen av denna rabatten.

Hoppas F kryar på sig snart.
Hälsar Åsa
Hej Hélena !

Vilken läcker rabatt ... och vilken snygg skiss du gjort .. superproffsig !

Har ju flera av dina tänkta växter i min långa perennarabatt ... Solhattarna förökar sig gärna om dom trivs och blommor länge och stäppsalvior i olika nyanser är ju bara så SNYGGT !!

Ha det så gott !
Kram/Isa
AnnCharlotte sa…
Så fint med ett snyggt parti sådär lite utanför staketet....Jag önskar jag hade plats till en liten "enköpingsrabatt"...
Jag tycker det är jobbigt när små barn är så sjuka att de inte orkar göra något...känner mig så maktlös.Man vill så gärna göra något så de blir friska igen men det enda som hjälper är att just vila....
Hoppas han snart blir piggare.
Ha det bra :)
Anonym sa…
Vilken fin skiss du har gjort och mycket snygga färger. Jag gjorde också samma reflektion som Anna Vattenkanna angående Astilben ;-) Har både stäppsalvia och Astilbe och den senare står skuggigt och är mycket törstigare än stäppsalvian som trivs/klarar soligt och torrt. Det blir många vattenkannor till Astilben under varma sommardagar.....

Ha det gott!
Lotta

Populära inlägg